Hedvig Sommerfeldt tror bakgrunnen som friidrettsutøver er noe av årsaken til at hun ble så fascinert av korpusteknikken. Hun stiller til Norway Designs NÅ Vol. 5 IDENTITET med tre objekter i sølv som man får lyst til å ta vare på. Den hamrete overflaten gir assosiasjoner til hud og rynker, og uttrykker tiden som går. "Skjørhet og styrke" er tittelen på Sommerfeldts arbeider.
Hva slags arbeider lager du?
Jeg lager smykker og objekter gjennom en flere tusen år gammel smiteknikk kalt korpusteknikk. Det er en kaldsmiing der man former en flat metallplate til et volum ved hjelp av hammer og ambolt.
Hva er ditt tidligste minne knyttet til kunst, eller å skape noe?
Jeg tror mitt tidligste minne om å skape noe har vært gjennom pianospill. Jeg har en eldre søster som gikk i lære da jeg var fem-seks år. Jeg pleide å kopiere hennes pianolekser og spilte etter gehør. Jeg elsket å lage musikk, prøve meg frem til de riktige tonene og finne harmonier. Jeg spiller fortsatt.
Hva ville du bli som barn?
Klesdesigner eller arkeolog.
Vokste du opp i et kreativt miljø?
Nei! I min familie holdt vi på med idrett og da spesielt friidrett. Jeg satset på friidretten en god stund og er blant annet Norgesmester i tresteg. I tillegg studerte jeg i USA med fullt idrettsstipend. Jeg tror at det er grunnen til at jeg ble så fascinert av korpusteknikken. Jeg kan fortsatt være kraftfull, gi meg hen til en oppgave og følge prosessen hele veien, fra start til slutt. Jobbe lenge med et produkt, finslipe det og ikke miste interessen. Det er jeg også vant til og blitt trent opp til gjennom friidretten.
Når i livet lærte du første gang om ditt arbeidsfelt? Hva førte deg dit?
Ikke før jeg studerte kunsthistorie som et valgfag på videregående (jeg gikk på allmennfaglig linje) fikk jeg øynene opp for kunst og historiene bak. Dette førte til at jeg gikk to år på Mølla Kunstskole i Moss, tok kunsthistorie grunnfag på Universitetet i Bergen, og deretter Kunsthøgskolen i Oslo. Å kunne forme noe i mindre skala, å jobbe med hendene, være med på hele prosessen og skape noe personlig tiltrakk meg.
Hva betyr suksess for deg?
Suksess i denne settingen er å lykkes som kunstner/designer. Og å kunne leve av det en vakker dag.
Hvilket forhold har du til materialet ditt?
Jeg smir i sølv og gull fordi de først og fremst er gode materialer å arbeide med. De er også edle, noe som opphøyer formene jeg smir. Den litt enkle, gammeldagse måten å lage objektene på mot de eksklusive materialene er en fin kombinasjon. Sølvets fargespekter er utrolig flott fra kritt hvit til det sorte. Gull er nesten magisk og kan smis så tynt at en bolle kan stå og skjelve. Dette er egenskaper jeg verdsetter. Jeg er opptatt av den skjørheten som kommer til uttrykk. Formene virker skjøre, samtidig er de sterke. Det å lage noe som kan overraske brukeren/betrakteren er også et annet interessant aspekt.
Fortell litt om arbeidsplassen din!
For tiden under oppussing! Men jeg har flyttet meg ut i et annet rom i huset og har det fint der enn så lenge.
Hvilket objekt er favoritten blant alt du har lagd?
Tror ikke jeg har en favoritt...
Hva er det mest utfordrende ved å være sin egen sjef?
Å hele tiden ha tro på det man gjør.
Har du noen triks eller teknikker som aldri slår feil hvis du trenger inspirasjon eller komme ut av rutiner?
Sette seg noen små mål slik at man klarer å komme i gang!
Hva er ditt forhold til Norway Designs?
Jeg liker konseptet og produktene som er der. Det er veldig gøy at det satses på nordisk kunst og design.
Hvilke forventninger har du til Norway Designs NÅ Vol. 5?
Jeg er så glad for å være en del av denne utstillingen, og håper at det kan være med på å eksponere meg enda bedre som kunstner.
Fortell litt om gjenstandene du stiller med i årets utstilling.
Jeg har med tre objekter som alle er i sølv. To av dem har et stort spenn av farger, som kommer naturlig når den hvitkokte "huden" eller overflaten på metallet får stå en stund i rommet. Med tiden vil det bli et spekter av farger. Som huden vår som endres over tid vil fargene på sølvet fortelle om tiden som passerer.
Hvilken identitet er materiale og teknikk med på å uttrykke?
En hamret overflate kan gi assosiasjoner til hud og rynker. Den oksiderte overflaten kan også uttrykke tiden som går og en beskrivelse av tid. To av objektene er tynne og jeg tror det kan få betrakteren til å være varsom med dem, til å ta vare på dem.
Er det én eller flere identiteter som gjenspeiles gjennom arbeidet ditt?
Kanskje skjørhet og styrke.
Du lese mer om prosjektet Norway Designs NÅ her
Les mer om "Skjørhet og styrke.