For å feire vårt 60-årsjubileeum har vi valgt å gjenbruke den originale illustrasjonen laget av Roar Høyland i 1963.
Tekst av Mats Linder
Industridesigner Roar Høyland var en periode kunstnerisk leder for PLUS. Hans mål var å profesjonalisere driften. Samtidig utviklet han et av organisasjonens viktigste produkter – PLUS-emballasjen.
Roar Høyland (f. 1930) overtok som kunstnerisk leder for PLUS etter Hermann Bongard. PLUS var i en rivende utvikling. Innkjøringsproblemene som skapte en del konflikter den første tiden var blitt mindre. Målet var å profesjonalisere driften. En av utfordringene var å sikre at PLUS eksportvarer ble forsvarlig pakket og ikke gikk i stykker under transport.
I stedet for å sende transportkasser med varer pakket i treull ønsket man å tenke nytt. Høyland diskuterte saken med Sarpsborg Pap- og Papirindustri. I 1963 fant man frem til en løsning der man brukte sylindere tilsvarende kjerner til store papirruller. Innvendig hadde man et lag bølgepapp, og lokk og bunn ble laget av runde treskiver. Lokket ble holdt på plass av en bæresnor. Utenpå papprullen hadde man Høylands motiver av Gamlebyen i svart på tykt brunt papir. Emballasjen var på så måte like mye et håndverksprodukt som innholdet. Etter hvert ble konseptet videreutviklet og brukt til en rekke andre varer.
Roar Høylands PLUS-emballasje vakte stor oppmerksomhet. I tillegg til å være emballasje fikk den en reklamemessig merverdi. Det resulterte i utmerkelsene Merket for god design og Eurostar-prisen.
Roar Høylands PLUS-emballasje sammen med en vinkaraffel. (Norway Designs)
Roar Høylands vaser ble opprinelig tegnet til kafeteriarestauranten Caravelle på Fornebu flyplass i 1964. Utført ved Glasshytten på PLUS. (Foto: Mats Linder)